Baterii pentru motoare electrice de barca

danone

Biban
O folosesc pe electric MinnKota de 40lb clasic pe lacul Belis . La o partida fac 4-5 km (restul cu termicul). Dupa partida de pescuit o bag imediat la incarcat la incarcatorul ala de LIDL si acolo ramane la cabana pana in weekendul urmator. Inclusiv peste iarna cand nu sunt acolo tot in priza ramane.
 

AlexH

Moderator
Membru personal
Asta pentru ca incarcatorul ala de la Lidl trece in modul de întreținere, dupa ce bateria este complet incarcata.
Sa stie omul, ca poate incearca asta cu un un incarcator clasic si o prăjește.
 

alinm

Salau
...
apropo, am ajuns la stadiul in care trebuie sa imi cumpar si eu o baterie de start pentru motor termic, pompa de satina, sonar, etc. - exclus motor electric, ala va fi alta poveste
cam ce aveti pe barcile voastre pentru asa ceva?!
Eu am o baterie auto de 70Ah ca aia o aveam disponibila prin garaj, cred ca cea mai mica baterie de pornire masina e suficienta.
 

IlieNeamt

Biban
eu asa ceva as incerca - https://www.caranda.ro/en/auto-moto/baterii-auto/caranda-start-stop-efb/
dupa specificatii ar fi ce trebuie - a incercat sau are cineva ?!
apropo, am ajuns la stadiul in care trebuie sa imi cumpar si eu o baterie de start pentru motor termic, pompa de satina, sonar, etc. - exclus motor electric, ala va fi alta poveste
cam ce aveti pe barcile voastre pentru asa ceva?!
Noi avem la barca o baterie de 55Ah Varta Silver si o folosim pentru pornire termic, sonar, pompa de santina , pompe livewell, usb.
 

SorinL

Oblete
Pentru baterie de motor termic e nevoie de o baterie de tip starter sau cranking , nu deep cycle
adica o baterie capabila sa dea mult curent odata , pt a invarti motorul .
Baterie auto e buna pt asa ceva , deci ce e bun pt auto e bun si pt outboard
important e sa vezi amperajul minim necesar pt motor
scrie in manual cati amperi minim sa aiba bateria
mai daca vrei sa pui si sonar pe ea , conteaza
 

Claudiu

Administrator
Membru personal
Ca avertisment pentru cei ce nu stiau, daca ramaneti fara baterie la termic NU folositi baterii litiu pentru pornit, le veti praji pentru ca nu sunt facute pentru asa ceva, motorul termic trage foarte mult curent la pornire si o va distruge.
 

sosoktm

Salau
Claudiule, bateriile pe lithiu chiar sunt bune pentru pornire, deoarece pot suporta descarcari atat “peak” dar si “continuous max discharge” semnificativ mai mari decat cele pe plumb. Problema cu ele este ca nu se potrivesc incarcarii pe care o face un termic 4t modern
 

Claudiu

Administrator
Membru personal
Gresit, sau probabil nu toate Brandurile, dovezi in acest sens am vazut:
1. Live pe Oasa cu o baterie de 100 A Rebelcell ucisa definitiv de un Yamaha de 70 cai, suna-l pe cumatru Vali sa intrebi :)
2.

received_671471156748925.jpeg
 
Claudiule, bateriile pe lithiu chiar sunt bune pentru pornire, deoarece pot suporta descarcari atat “peak” dar si “continuous max discharge” semnificativ mai mari decat cele pe plumb. Problema cu ele este ca nu se potrivesc incarcarii pe care o face un termic 4t modern
Bateriile de start sunt pt moto termice pt ca in primul rand pot asigura un curent foarte mare necesar la pornire . De sute de amperi este vorba 400..500 .. 700 A ceea ce pt bateriile pe lithiu nu este posibil. Sincer eu nu as incerca pe bateria mea lithiu asa ceva . Sau gel deep cycle sau altceva pt alte aplicatii decat dedicate pt start .
 

Espasia

Somn
Buna seara.

Sper sa ma fac putin inteles, fiindca citesc si vad ca sunt destul de multe confuzii exprimate.gandescccc

Pentru acumulatorii auto, placile interne ale acumulatorului, anod/catod (Pb si PbO2) au o suprafata mai mare - respectiv placile mai subtiri, pentru a avea un contact cu electrolitul cat mai mare (scuze, dublarea), si astfel se permite circulatia unui curent mare pe timp scurt (start motor termic).

Cele de tractiune (motoare electrice) au alta geometrie a placilor - mai groase, masive........(unele sunt cilindrice) - pentru o descarcare in timp mai profunda.

Intrand in fizico-chimia acc, clasica cu Pb si Acid Sulfuric ce se intampla?. (Noile tehnologii imbunatatesc acest principiu.)

Când bateria produce curent electric cei doi electrozi de plumb -de fapt Pb si PbO2- și acidul sulfuric se transformă în sulfat de plumb (PbSO4) și apă (H2O).

Aceste reacții chimice sunt reversibile.

Prin aplicarea unei tensiuni la bornele bateriei mai mare (14.2 V) (adicatelea încarcam acumulatorul) decît tensiunea generată de aceasta (12.72 V), curentul electric intră în baterie iar sulfatul de plumb și apa se transformă înapoi în plumb, dioxid de plumb și acid sulfuric.

Electrolitul poate fi acid sulfuric diluat, sau alte forme (gel, pasta .......”lasagna, tortellini, spaghetti si alte paste.....” :):):)

Atentie, nu la nesfarsit este procesul reversibil. Are si el un randament, normal. Caci oameni suntem, nu credem in perpetuum mobile......:):):). Sau mai stii?gandescccc

Cu timpul, “se consuma”, dioxidul de Pb, si gata.....alta. Sulfatul de plumb nu se mai transforma.......si apare expresia de la service : “O poti arunca, gata, este sulfatată”, zise supertipul de le stie pe toate ca un om mare......:):):)

Dar daca se incarca cu redresoare bune (sunt acum relativ ieftine cele cu controller incorporat - asa-zis microprocesor.....:):):).....mde marketingul ofera ceea ce cauta poporul......scheme SF....:):):)), viata acumulatorului se va apropia de valoarea ideala, cea data de producator (cicluri incarcare/descarcare).

Asadar, un acc de start (auto), nu are capacitatea sa duca (adica sa se descarce mult) un consumator constant - motor electric, sau sonare, sau alte bazaconii. Am zis mult (sa il descarci masiv fara sa il bulesti), dar la nevoie il poti folosi. Daca ai un motor termic cu alternator, si capacitate incarcare (nu neaparat sa aiba si electromotor de pornire) te poti juca cu acc auto. Mai dai o sfoara, mai incarci acc, mai pescui, mai consumi. s.a.m.d. Totusi il consider un regim/sistem de provizorat.

Un acc dedicat tractiunii, il poti descarca pana la x% din capacitate (vezi fisa tehnica data de producator), ajungi acasa, pui la incarcat si a doua zi este ca nou.

Cel auto, daca il descarci peste limita, s-ar putea ca reactia chimica sa nu mai poata converti sulfatul de Pb, si.....gata.

Totusi sa nu va speriati, nu sunt ca sticla -ai gresit gata, la gunoi.
Daca o data ai descarcat unul peste limite, incarcat corect (la curent mic, sa aiba timp reactia sa isi faca treaba), poti sa scapi usor, fara probleme . Si peste o luna mai scapi o data in balarii, iara esti iertat. Dar s-ar putea ca o data sa te lasa balta, in mijlocul partidei.
Nu este foarte comod, zic eu.

Nu stiu daca m-am facut inteles. Poate, nu poate ........ sigur, iara am scapat boii....pe miriste.
Poate in acest topic s-a mai discutat acest aspect, dar.....rușinica, ca nu am avut rabdare sa citest de la inceput...:(

In aces caz scuze.jos palaria
 

Espasia

Somn
Recitesc ce am scris. Mda, cam ambiguu....
Hai sa fiu mai practic. Si din experienta mea de pescaru’ lu’ pește, si electricianu’ de serviciu.
Ce recomand eu:

Barcaz cu motor electric, Acc de tractiune, clar. Pe el poti pune -dar nu recomand, sonar- Mai ales ca sonarele mari si noi au un consum relativ mare (uneori la maxim > 2,5 A). Adica 10.....15 ore de pescuiala, haleste 25 Ah. Teoretic. Daca poti lua ptr sonar un acc mic, este ok, pus intr-o cutie, separata. Vezi ca sunt cateva modele de powerbox foarte reusite, facute de colegi.

Barca cu motor termic (fara alternator), Si motor electric, si sonar. Cum am eu. Pe barcazul pleumatic. Este descrierea de mai sus. Eu am un powerbox ptr sonar, si acc dedicat ptr motor.

Barca cu alternator pe termic, si motor electric si sonar Poti folosi acc de masina - dar cu putina grija, mai mergi si cu termicul- mergi si cu electric si sonar, mai stingi sonarul cand pescuiesti, mai pus pe stand-by.......s.a.m.d. Asta in caz ca un Acc de tractiune este relativ scump si greu. Si o solutie de compromis. Provizorie.
Atentie, spunea si Claudiu , sunt acc cu tehnologie ce nu permit incarcarea de la un alternator clasic de motor termic. Aveti grija.

Barca cu pornire electrica (la boton), alternator......etc, etc, etc. Poti pune un Acc de masina, ca si in ex de mai sus. Toti consumatorii pe un acc. Dar eu nu recomand. Asa am pe barcazul mare, unde nu am motor electric. La fiecare cheie, motorul suge din acc energie, de ii scade tensiunea la 8....10 V. Si sonarul si GPS ul o iau de la capat.....:):):).

Cea mai ok solutie o consider ptr barcile cu pornire electrica sau cu alternator, montat chiar daca se pornesc la sfoara, zic asa.
Acc de capacitate mica 45.....55Ah ptr pornire, sonar, usb-uri, brichete......
Acc de tractiune ptr motorul electric.


Montate intro- schema simpla in care la folosire motor termic se incarca amandoua, la pornire motor termic, se utilizeaza doar acc de pornire (cel auto). si la pornire motor electric mere doar pe acc mare. Sund device-uri care fac asta.

De ex. Eu am vrut sa pun pe un suzuki de 5 CP un alternator , original, dar cand am aflat pretul, am zis pas.
Am grija ca la deplasari pe mai multe zile sa am un incarcator in masina, si noaptea il bag la priza. Este adevarat nu campez cu barcazul pleumatic, noaptea la cort.
Daca as avea asemenea iesiri, mi-as dota motorul cu alternator.

Cu stima,
 
Ultima editare de un moderator:

Adrian Sb

Stiuca
Se zice ca nu se recomanda incarcarea acumulatorilor AGM/GEL, de la motoarele termice. Se poate intercala un montaj/aparat destept sa pot incarca AGM -ul de 150 A, de la Suzuki 20Cp?
 

Espasia

Somn
Se zice ca nu se recomanda incarcarea acumulatorilor AGM/GEL, de la motoarele termice.
Nu stiu ce sa zic. Chiar voi cerceta chestia.
Un redresor mai desteptut, are o tensiune constanta (sa zicem) de incarcare, cu capacitate de debitare curent, pana la x Amperi. Un alternator, are o punte de diode redresoare si un regulator de tensiune. (Sa mentina tensiunea constanta indiferent de turatie alternator). Apai ce sa zic. Nu stiu.
O sa mai studiez si iți spun Adi.
Permisivitatea incarcarii unui acc, sau mai bine spus a tipului de sursa de incarcare folosita, nu stiu ce influenta are asupra celor cu gel/agm. Difera electrolitul, unul lichid (acid si apa) celalat gel, dar care are acelasi rol. Uite, maine ma documentez.
Cu stima,

Bateriile AGM au fost dezvoltate pentru Automobile ce au sistemul start/stop. Au capacitate dat tehnologiei de a debita curenti mari.
Deci sistemul de incarcare nu cred ca difera fata de ce stim (alternator auto). Dar mai citim.

Acum o seara placuta va doresc
 

AlexH

Moderator
Membru personal
Sunt acumulatori AGM / gel si de tractiune dar si auto. Probabil ca zvonul e pentru cei de tractiune.
Dar logica mea imi spune ca nu are ce sa se intample atata timp cat tensiunea si amperajul scoase de alternator se încadrează in limitele impuse de producătorul acumulatorului.
 

adv

Oblete
Se zice ca nu se recomanda incarcarea acumulatorilor AGM/GEL, de la motoarele termice. Se poate intercala un montaj/aparat destept sa pot incarca AGM -ul de 150 A, de la Suzuki 20Cp?
Acumulatori AGM/gel sunt folositi pe scara larga in industria auto la sistemele Start/stop. Pentru motorul de 20 cp bateria de 150 Ah are o capacitate prea mare. Probabil ai ales o valoare atat de mare pentru a suporta fara grija motor electric + sonarul pentru 2 zile de pescuit. Un motor de 20 cp nu are un alternator care sa incarce eficient o baterie cu o capacitate atat de mare, mai ales ca intr-o zi obisnuita de pescuit folosesti termicul pentru repozitionari la distanta, nu deplasari de mai multe ore. Tot redresorul de acasa va incarca eficient o astfel de baterie.
Iti recomand sa folosesti simultan doua baterii : una clasica sau agm de max 50 AH conectata si numai pentru pornirea motorului termic + un deep cycle Pb sau litiu pentru motorul electric si sonar. Totdeauna grija mare este sa porneasca termicul sa poti ajunge linistit acasa.
Oricum nu vei putea incarca eficient ambele baterii intr-o zi normala de pescuit.

Eu zic sa incercati AGM Deep cycle, ar treb sa faca treaba, eventual amperaj mai mare.
Acumulatorul deep cycle trebuie folosit numai pentru motorul electric si sonar, nu pentru pornirea motorului termic !
 

Claudiu

Administrator
Membru personal
E scris si in recomandarile producatorului Rebelcell, pentru termice e recomandata o baterie clasica auto
 

sosoktm

Salau
Gresit, sau probabil nu toate Brandurile, dovezi in acest sens am vazut:
1. Live pe Oasa cu o baterie de 100 A Rebelcell ucisa definitiv de un Yamaha de 70 cai, suna-l pe cumatru Vali sa intrebi :)
Nu contest "realizarile" altora, dar insist in prostia mea, cata vreme consider ca stiu ce fac. Astfel, pe barca mica, la care motorul 2t scoate max 4 Ah (la 14,5V) si are releu regulator pentru curent, folosesc de la final de 2019 rebelcell de 50Ah pentru termic+sonar+accesorii. Incarcarea nu este suficient de puternica incat sa afecteze bateria si nu am simptomele pe care le poate induce un termic 4t mare, ce are nevoie de multi CCA (cold crancking amps) la pornire. Pot deci considera ca termicul nu incarca bateria, dar e o particularitate pt 2t.
La termicul de 4t nu mi-as pune problema sa folosesc lithiu pe post de baterie pentru termic, tocmai datorita incarcarii mult prea mari pe care o poate induce termicul, in raport cu limitele unei baterii pe lithiu uzuale si a faptului ca (exceptand cateva modele cu bateryless efi) injectia are nevoie de o baterie in circuit pentru a functiona, chiar daca alternatorul teoretic scoate mult mai mult decat consuma electronica motorului in mers.
Deci...2t rulz :)
 

alinm

Salau
...
Barca cu pornire electrica (la boton), alternator......etc, etc, etc. Poti pune un Acc de masina, ca si in ex de mai sus. Toti consumatorii pe un acc. Dar eu nu recomand. Asa am pe barcazul mare, unde nu am motor electric. La fiecare cheie, motorul suge din acc energie, de ii scade tensiunea la 8....10 V. Si sonarul si GPS ul o iau de la capat.....:):):).

Cea mai ok solutie o consider ptr barcile cu pornire electrica sau cu alternator, montat chiar daca se pornesc la sfoara, zic asa.
Acc de capacitate mica 45.....55Ah ptr pornire, sonar, usb-uri, brichete......
Acc de tractiune ptr motorul electric.


Montate intro- schema simpla in care la folosire motor termic se incarca amandoua, la pornire motor termic, se utilizeaza doar acc de pornire (cel auto). si la pornire motor electric mere doar pe acc mare. Sund device-uri care fac asta.

...
Salut, imi poti da mai multe detalii despre device-urile astea?

Concret: motor 20cp cu pornire electrica. Acuma socotesc cum sa fac instalatia electrica. Ce intentionez:

1. Baterie auto pentru pornire, max 60Ah. Consumatori legati pe aceeasi baterie: lumini navigatie, lumina ancora, priza usb, priza tip bricheta auto, proiector 12v, pompa santina, sonar.

2. Baterii stationare 40AH (2 in paralel)+redresor electronic 3A din lidl + prelungitor 10-20m pentru pontoanele care au priza.
 
Sus