Dimensiune cizma motoare

Avand o discutie, cu un prieten, despre dimensiunea cizmei scurte a unui orsicare motor pentru barca, an realizat ca termenul de cizma scurta are valente diferite in acceptiunea producatorilor (chiar aceleasi producator de exemplu - Mercury),

Astfel, pentru moatoare in plaja 2,5 -6 cai, intalnim urmatoarele dimensiuni (in mm):

Motoare 4 timpi
Yamaha (2.5/4/6/8/9.9hp) S~441 mm
Tohatsu/Mercury/Mariner (2.5/3.5/4/5/6/8/9.9hp) S`435 mm
Honda (2.6/4/5/6/8/10hp) S=445 mm
Suzuki (2.5/4/5/6/8.9.9hp) S=381mm ; L=508mm
Johnson (4/5/6) S~381
Evinrude (3,5/6) S=381

Motoare 2 timpi
Suzuki 427 mm
Yamaha/Mariner S=441 mm
Mercury 381 mm
evinrude/johnson ~381 mm

Mercury a avut colaborari cu japonezii (yamaha 2 tp <25 cp, tohatsu 4 tp) la care a folosit cizma scurta de ~435 mm . Pentru alte modele , in special 2T, a folosit cizma scurta de 381 mm, la fel ca Johnson/Evinrude)

Am observat ca, in afara de Suzuki, pentru restul japonezilor cizma scurta (teoretic de 15"/381mm) e un pic mai lunga, de aproximativ (17.5"/440mm) .
Daca vreti si puteti, as dori sa va masurati cizmele motoarelor si daca am gresit, va rog sa ma corectati.
Ideea este ca placa motor la o gonflabila este de regula , de 38 cm iar multe motoare au cizma scurta de 44 cm .

Chiar si la Suzuki variaza, cele vechi au cisma scurta de (~430mm), cele noi au 381 mm
 

Atașamente

  • cizma mm.jpg
    cizma mm.jpg
    159,3 KB · Vizualizări: 1.732
Ultima editare de un moderator:

shogunu65

Stiuca
ok, dar oare conteaza atat de mult diferentele astea? adica nu de asta se poate ajusta cat sa stea cizma in apa?
 

Mihai.P

Biban
Eu am mercury 20 cai 2018 cu 38 cm.
Daca se cauta pe site-urile internationale peste tot apare cizma scurta de 38. Doar la noi se incearca musamalizarea. De fapt cred eu ca piata pentru cizma scurta mai mare de 10 cai e foarte redusa, de unde si lipsa lor in stoc sau la second

ok, dar oare conteaza atat de mult diferentele astea? adica nu de asta se poate ajusta cat sa stea cizma in apa?
Se ajusteaza dar o data cu adancimea se deregleaza si tilt-ul, elicea schimbandu-si unghiul fata de suprafata apei
 

shogunu65

Stiuca
dupa mai multe sapaturi.... pare ca dimensiunea exacta (la milimetru) este doar orientativa :))))
 

Atașamente

  • boat motor measurement.JPG
    boat motor measurement.JPG
    57,9 KB · Vizualizări: 317

adiwolf

Moderator
Membru personal
inclusiv la cisma lunga exista astfel de diferente
am avut Suzuki 2.5cp 4T, Yamaha 6cp 4T, Tohatsu 9.8cp 2T, toate cu cisma scurta si toate aveau cisma de ~ 43-44cm
acuma am Yamaha 25cp 4T si cisma lunga este de 551mm

ok, dar oare conteaza atat de mult diferentele astea? adica nu de asta se poate ajusta cat sa stea cizma in apa?

conteaza destul de mult as spune, iar diferentele se vad cel mai mult la motoarele cu cai mai multi.
nu poti regla din trim inaltimea, fara sa schimbi unghiul, la sistemele clasice ma refer.
exista sisteme jackplate ce permit acest reglaj fara sa umbli la trim, sunt ideale, dar nu se merita decat pentru motoare mai potente, cele de mic litraj, gen 2-6cp nu vor simti diferenta si nu justifica investitia
 
aia este orientativa, in functie de dimensiunea placii motor sa te orientezi la lungimea cizmei

cu mentiunea ca am inversat traducerile, in stanga este dimensiunea olacii si in dreapta dimensiunea cizmei recomandate
 

Atașamente

  • cizma mm.jpg
    cizma mm.jpg
    159,3 KB · Vizualizări: 1.138

Mihai.P

Biban
De unde si sfatul de care era sa nu tin cont si sa fac o greseala mare:
Intai se cumpara barca dupa care o masori (oglinda motorului) si abia dupa aia vânezi motorul.
 

shogunu65

Stiuca
mai ar fi ceva de precizat.... la un motor cu cizma putin mai lunga poti sa mai adaptezi / bricolezi ceva (am vazut ca exista inclusiv niste inaltatoare de 1-2 cm care se baga sub menghinele motorului sa il poti fixa mai sus decat iti permite oglinda)....in schimb la unul cu cizma de 38cm trebuie sa "bricolezi" din oglinda barcii si nu e chiar simplu
 

shogunu65

ok, dar oare conteaza atat de mult diferentele astea? adica nu de asta se poate ajusta cat sa stea cizma in apa?

teoria este ca placa anticavitatie sa fie la nivel cu fundul barcii ( la motoare mici e bine sa fie o idee mai jos,, sunt puse pe barci mici care pe valuri risca sa iasa cu elicea din apa; la motoare mari placa anticavitatie este o idee mai sus decat fundul barcii). Apare o diferenta de viteza si de stropi arubcati de cizma motorului.

In xazul motoarelor mici ( 2-3cai) diferenta de viteza este vizibila (chiar si 40 %), in cazul motorelor mari diferenta este de maxim 26% (dar poate depasi 10 km/h).

Barcile pentru ape calme, interioare au placa de 38 CM. Pentru barcile gandite sa evolueze pe valuri, placa motor pentru cizma scurta are 40-42cm .

P.s. Cizma "medie| , de 42-44 cm este de fapt cixma scurta, pentru motoare gandute sa fie folosite pe mare.
 
Sus