• Acest site folosește cookie-uri. Prin continuarea folosiri acestui site, ești de acord cu utilizarea de către noi a cookie-urilor. Learn more.

Glisare barcă

În toamnă am luat un RIB Honda de 2.5m pe care să pun motorul Yamaha de 5 cai abia cumpărat. Toate bune și frumoase până la ieșirea pe apă când nici în ruptul capului
n-am reușit să fac barca să intre în glisaj. Motivele sunt mai multe...importantă nu e problema ci rezolvarea ei. După ceva studiu, citit manual motor, întrebat pe net sau cunoscuți am ajuns la concluzia că trebuie să fac cumva să poziționez motorul mai sus pe oglindă. Urmărind pe un nene pe YT am văzut că el uneori pune motorul mai sus folosit o placă de aluminiu( poate fi orice altceva bănuiesc, atât timp cât ține motorul).
A mai folosit cineva acest mod de înălțare? Alte idei?
Cum merge la mine:
Cum a făcut nenea
 

AlexH

Moderator
Membru personal
Am mai discutat problema si aici:
https://spinningclub.ro/threads/totul-despre-motoare-de-barci.2/post-60409

Te poti uita in manual, unde o sa-ti scrie distanta optima la care sa fie placa anticavitatie fata de chila. In mod normal af fi perfect sa fie in drept cu chila.
La tine insa nu problema vine din alta parte si anume greutatea totala a barcii. Chiar daca e 2,5m, un RIB e greu la dimensiunea asta pentru un motor de 5 cai.
Eu, pentru ca nu vreau sa gauresc oglinda de lemn dintr-o parte in alta eu voi recurge la alta metoda, si anume asta:
DSC00064.jpg DSC00069.jpg DSC00072.jpg DSC00073.jpg
Dar in asa fel incat sa fie usor demontabila, cu o prindere asemanatoare motorului. Inca ma mai gandesc.
 
Personal am to un RIB de 2,5 si motor tot de 5 CP. Singura diferenta e ca al meu e 2 timpi. Ca sa glisez barca trebuie sa nu am bagaj aproape deloc. Deja daca imi iau o geanta voluminoasa cu naluci sunt la limita.... In general daca vreu glisaj merg doar cu o cutie mica de naluci.. ancora cat mai usoara.... cat mai putin bagaj....
RIB-urile in general sunt mai grele ca gonflabilele... a mea din ce zice producatorul ar avea undeva spre 70 kg. Am mai incercat barca si cu un Suzuki 6 HP, 4T, o baga putin mai repede in glisaj, insa tot asa... mult bagaj.... mergeam la deplasament.
Eu zic inainte sa inalti oglinda fa un test doar cu tine in barca.... ar trebui sa gliseze.

 
Doar eu și geanta de naluci, sa zic încă 20 kg maxim în plus(rezervor inclus).
Am încercat să stau mai în față dar tot nu a intrat în glisaj.
Barca o pot lua singur și căra de ici colo fără probleme, nu cred să aibă peste 40 45 kg


Aici e filmat de cel de la care am luat motorul, zodiac 310 Cu barca estimata la 35-40kg, cu el la 80kg,rezervor plin 12l, ancora de 8kg si bagaj de spinning inca vreo 6-10kg atingea usor viteze de 22-24km/h in glisaj, masurat cu gps de la sonar garmin 5dv dar si cu telefonul.
 
Problema cea mai mare e barca prea scurta nu atât greutatea ei . Cu cât e barca mai scurta cu atât punctul ei de echilibru (raportat la lungime) e mai apropiat de oglinda . Asta înseamnă ca pe de o parte greutatea proprie a bărcii e concentrata in treimea din spate a bărcii , la care se mai adauga greutatea motorului și a carmaciului. Asta face ca barca sa ridice vârful in sus și sa bage fundu-n apa dizlocuind un volum mai mare( si de aer si de apa) . Ai astfel atât frecare mai mare cu apa care frânează cât și frecare msi mare cu aerul care frânează și motorul pur și simplu nu are cum sa pună atâta putere încât sa compenseze suma greutății și a celor doua frecari . Sunt artificii care se pot face dar nici alea nu aduc mare plus. De exemplu unii și-au montat un fel de flapsuri pe oglinda ( am un prieten care experimentează asta acum) care sa împingă oarecum barca de fund in sus altii au montat motorul mai sus , altii au prelungitor de manșa ca sa stea sa conducă din botul bărcii însă , unii au mărit pasul elicei, suprafața palelor sau ambele însă când tragi linie efortul uneori e prea mare pentru cât câștigi . La capitolul asta tre sa te gândești de regula înainte de a cumpara barca nu dupa și o barca intra cu atât mai ușor in glisaj cu cât e mai lunga și mai îngusta sau cu cât e mai puternic motorul.
 
Știu că e prea scurtă barca, am studiat problema. Ce vreau sa aflu e daca o pot face sa intre în glisaj sau ... sa o vând. M-am gândit să iau motor 2t ca e mai ușor dar până acolo încerc să rezolv cu cel care-l am.
Am zis de placa aia înălțătoare că poate a mai făcut vrun coleg această adaptare.
 

adiwolf

Moderator
Membru personal
aia este placa aticavitatie si ar trebui sa fie la nivelul chilei , deci din ce se vede in poza, ar trebui sa ridici motorul circa 5cm
totusi, din experienta iti spun ca nu castigi nimic, acest artificiu nefiind atat de vizibil la motoare si barci mici (eu l-am ridicat cu 3cm si a fost fix-pix)
dar iti sugerez sa muti trim-ul la a treia gaura de sus in jos, adica cam pe la mijloc, in asa fel incat motorul sa formeze un unghi de 90gr, cat mai perpendicular pe apa
la motoarele mici cum avem noi pe gonflabile, schimbarea trimului este miscarea care influenteaza cel mai mult mersul si glisarea barcii
ia in considerare o greutate de circa 25kg per cal putere (ideal ar fi sa te incadrezi la 20kg) iar in acest calcul intra absolut totul, barca, motor, bagaje, ocupantii barcii, etc.
un RIB ar trebui sa intre in glisaj mai repede ca o barca gonflabila, avand acea coca rigida care ajuta la deplasarea pe apa, dar este nevoie si de un motor potent care sa duca TOTUL (vezi ce am scris mai sus)
 

adiwolf

Moderator
Membru personal
cand esti la limita, asa cum este cazul tau (si al meu) conteaza mult pozitionarea in barca in timpul marsului si reglarea optima a trimului in functie de incarcarea barcii
eu folosesc un prelungitor de mansa