Reparatie si intretinere mulinete

Mal

Stiuca
Duminica pe ploaie, am continuat curatenia prin sopron.
Am gasit doua frumuseti:


Diamond Super 700
Bretton 804 De luxe

Invart cam greu, au o unsoare de milioane de ani pe ele, pickupul la Diamond se blocheaza in ceva clema de metal, ca sa revina in pozitia spre fata(inchis)
Bretton pickup functional, dar invarte greu, acel ulei de peste tot a acumulat praf mult. Nu par a fi ruginite. Metal masiv pe ambele.

O parere, le pot rezolva sa fie functionale? As vrea sa le fac.
 

viClean

Biban
Si uite asa am ajuns sa invat cum functioneaza o mulineta de baicasting. Fishband gh100. Toti rulmentii scufundati in acetona, bineinteles dat jos partile protectoare ale rulmentului. Apoi uns cu Shimano Bantam Oil. Am castigat 5 secunde de invartit la fiecare rulment + silentiozitate maxima. Curatate tot in acetona roata zimtata(main gear) + cea de la manivela + melcul. Rotitele de plastic care angreneaza melcul mi-a fost teama sa le curat cu acetona si doar le-am sters bine cu carpa. Apoi aplicata cu simt de raspundere vaselina siliconica pt mulinete pe toate rotitele cu grija sa nu murdaresc seibile de carbon de frana si nici in interiorul rotitei dintate unde vine saiba de carbon. Am curatat si rulmentul anti-revers bine si am aplicat si pe el Bantam Oil. La un moment dat credeam ca raman cu piese la ce era pe masa :))) dar totul a iesit foarte bine. A devenit foarte silentioasa desi un lucru e ciudatel. Daca las frana de drag slaba de tot e super silentioasa nu se aude absolut nimic. Daca strang frana de drag se aude putin nu inteleg de ce. Parca de la melc s-ar auzi. Frana de drag forteaza cumva si in melc? Sau o forta in rulmentul antirevers si deaceea? Chiar am desfacut-o iar si rulmentul de la manivera deci nu cel antirevers, i-am desfacut aparatorile si am preferat sa bag tot vaselina, am.zis ca de acolo e zgomotul dar nu. Aici daca are cineva o idee de ce si cum as ramane recunoscator. Oricum mulineta a devenit mult mai silentioasa si tamburul a castigat cateva secunde de free spin bune. :D pozele cu vaselina neagra sunt imainte de curatare si ungere cu aceasta siliconica care e alba-transparenta, iar dupa ce o folosesti putin se face ca un ulei vascos alb-transparent ;)
20200617_110239.jpg
20200617_125533.jpg
20200617_134859.jpg
20200617_134909.jpg
20200617_204208.jpg
 

Grin

Oblete
Salutare
Pentru un vanquish 2016 cu ceva "bataie" pe ridicare cursa tambur, de la jumatate in sus in timpul recuperarii naluci reactive mai bataioase dar nu grele..max 5 grame... , problema teoretic e din melc sau din angrenajul care calca pe melc nu?
In afara de acea bataie in sarcina nu are nici o problema...fasait..sau jocuri si merge foarte bine.
Ce ziceti?
 

perca

Biban
Salutare
Pentru un vanquish 2016 cu ceva "bataie" pe ridicare cursa tambur, de la jumatate in sus in timpul recuperarii naluci reactive mai bataioase dar nu grele..max 5 grame... , problema teoretic e din melc sau din angrenajul care calca pe melc nu?
In afara de acea bataie in sarcina nu are nici o problema...fasait..sau jocuri si merge foarte bine.
Ce ziceti?
Ar trebui desfăcută și văzut dacă totul e pe poziție. Suna ca o problema mecanica. Sa nu fie axul îndoit. De pus axul pe o hârtie milimetrică sa observat dacă nu e vreo mică curbură.
 

Mal

Stiuca
Istorii sau revenirea la trecut.
Omul Bun Boje m-a ajutat sa iau legatura cu Domnul Damian. Scriu cu majuscula ca acesti oameni merita si sincer sa fiu reconstruiesc istorii. Poate pentru multi dintre noi totul se rezuma la high tech dar pana la urma si evolutia conteaza. Sau anumite lucruri trebuie lasate sau pretuite asa cum sunt zicea maestrul Rebengiuc in Romania neimblanzita.
A urmat ca istoria familiei mele in pescuit este recreata de cei doi artisti. O sa va prinda curiozitatea si mirarea ca discutii Shimano vs Daiwa au existat de cand lumea si pamantul cu alti actori, alte posibilitati si alti hatrii. Cei doi hatri au fost tatal meu si Nenea Florin, unul din cei mai buni medici in perioada comunista. De tata v- am spus ca a inginerit baraje. Nu vreau sa va plictisesc, dar astia cand se intalneau operatiunea monstru era parfum de primavara. Se deschilotau maxim cu un umor fin, vechi si de calitate. Doctorul fan japoneze si exclusiviste, inginerul fan ce apuca si-si permitea ba o ruseasca ba o romaneasca etc. Se lasa cu capturi mari faine si de pomina si cu multa carne fara menajamente in frigider. Chiar daca se luptau la cutite respectau natura asa cum era ea si nu exista sa nu aiba permise de pescuit. De regula la munte campion era tata care dadea cu lozie si alun, iar doctorul cu fibre compozite japoneze. La ses si delta, rolurile se inversau. Dar tot timpul se lasa cu dat unul peste altul, in genere si daca unu nu prindea facea tot posibilul sa-i strice partida aluilalt, in tot felul de moduri ingenioase ori ba. Cu mult umor de calitate si seara la sprit. Spritul era tabu, cand partida era terminata. Time out.
Astazi o sa vorbesc de nenea Florin, un oltean rasat a carui cenusa se afla la Bratovoiesti si sufletul in lacurile de la Butimanu. Mulinetele sunt ale lui, reconditionate cu mare arta de Domnul Damian. L-am cunoscut de mic pe Nea Florin, dar nu vorbea despre rezistenta la comunism. Isi lua scaunul si ne ordona sa cautam lacuste si muste, in timp ce la radioul lui panasonic asculta europa libera clandestin. Tata era un idealist, a crezut in Iliescu, ca fusese comunistul si ministrul apelor, dar nu neparat un dependent de tehnica. Din preferintele la pescuit, din politica si vederile lor anticomuniste ieseau certuri interminabile. Abia acum inteleg de ce ne fereau de asta, parand cu pescuitul. Era forma lor de libertate si rezistenta. Dupa ce dictatorul a pierit, amandoi ne-au povestit istorii si asa am aflat ca strabunicul s-a impuscat in cap in chiliile manastirii lui Stefan cel Mare faurita dupa victoria de la Codrii Cosminului - 1492.De ce a facut-o, ei bine ca sa va pot povesti eu astea, ca altfel nu mai eram o familie.
In concluzie, cei doi artisti m-au ajutat sa reconstruiesc ceva pierdut.
Nea Florin inseamna Bretton Deluxe 804 si Diamond Super 700.
Tata inseamna Rulex Inox si Delta Dunarii varianta lovitura de ciocan facuta la Ic Frimu intre 1958_1960, ambele romanesti, mulinete care urmeaza a fi vazute si auditate daca se poate face ceva cu ele. Delta Dunarii e o bijuterie si acum... Adica functioneaza. Despre astea cand vor fi gata.

Semnatura Domnului Damian e inconfundabila, fiecare mulineta a venit cu povestea ei scrisa de mana artistului. Intreba colegul grey-wolf de galet cum a fost posibil ca firul sa manance din metal. Ei bine din cauza de pesti mari adusi cu astea, care existau atunci si erau din abundenta... A doua explicatie este ca firele, pe care le am dat jos de pe ele erau un mono de, 0,50-0,60mm l-am taiat foarte greu cu foarfeca, dupa atata amar de ani. Evident memorie cat incape, dar fiind gasite in ulei, praf si alte nenorociri, se explica ce calitati aveau lucrurile atunci.
Japoneza din trecut e la fel de grea ca daiwa rx 2500 de azi si ca marime tot acolo. Frantuza e cea mai mare dintre toate si singura care are 2 rulmenti.
Cu toate acestea, eu pariez pe romanca Delta Dunarii care candva va fi trecuta prin mainile geniale ale Domnului Damian.

Domnilor, respectele mele, abia astept sa le ud cu proxima ocazie.
 

Kejmeru

Oblete
Si uite asa am ajuns sa invat cum functioneaza o mulineta de baicasting. Fishband gh100. Toti rulmentii scufundati in acetona, bineinteles dat jos partile protectoare ale rulmentului. Apoi uns cu Shimano Bantam Oil. Am castigat 5 secunde de invartit la fiecare rulment + silentiozitate maxima. Curatate tot in acetona roata zimtata(main gear) + cea de la manivela + melcul. Rotitele de plastic care angreneaza melcul mi-a fost teama sa le curat cu acetona si doar le-am sters bine cu carpa. Apoi aplicata cu simt de raspundere vaselina siliconica pt mulinete pe toate rotitele cu grija sa nu murdaresc seibile de carbon de frana si nici in interiorul rotitei dintate unde vine saiba de carbon. Am curatat si rulmentul anti-revers bine si am aplicat si pe el Bantam Oil. La un moment dat credeam ca raman cu piese la ce era pe masa :))) dar totul a iesit foarte bine. A devenit foarte silentioasa desi un lucru e ciudatel. Daca las frana de drag slaba de tot e super silentioasa nu se aude absolut nimic. Daca strang frana de drag se aude putin nu inteleg de ce. Parca de la melc s-ar auzi. Frana de drag forteaza cumva si in melc? Sau o forta in rulmentul antirevers si deaceea? Chiar am desfacut-o iar si rulmentul de la manivera deci nu cel antirevers, i-am desfacut aparatorile si am preferat sa bag tot vaselina, am.zis ca de acolo e zgomotul dar nu. Aici daca are cineva o idee de ce si cum as ramane recunoscator. Oricum mulineta a devenit mult mai silentioasa si tamburul a castigat cateva secunde de free spin bune. :D pozele cu vaselina neagra sunt imainte de curatare si ungere cu aceasta siliconica care e alba-transparenta, iar dupa ce o folosesti putin se face ca un ulei vascos alb-transparent ;)Vezi atașament 34468Vezi atașament 34469Vezi atașament 34470Vezi atașament 34471Vezi atașament 34472
Salut,

Referitor la: „Daca las frana de drag slaba de tot e super silentioasa nu se aude absolut nimic. Daca strang frana de drag se aude putin nu inteleg de ce.
Asta se intampla fix din cauza ca discurile de carbon le-ai lasat uscate. E normal sa nu fie silentioasa atunci cand ai frana stransa, intrucat nu ai niciun fel de ungere intre discurile de carbon si main gear.
Solutia ar fi sa iei putina vaselina (nu in exces) intre degete si sa ungi discurile de jur-împrejur, pe care in prealabil le cureti usor cu un prosop de hartie.
Facand asta, mulineta va fi silentioasa chiar si cu fransa stransa, iar ca dezavantaj este faptul ca iti va scadea forta maxima de franare (max drag), dar avand in vedere ca este o mulineta bfs, nu cred ca e un inconvenient.
 

viClean

Biban
Salut,

Referitor la: „Daca las frana de drag slaba de tot e super silentioasa nu se aude absolut nimic. Daca strang frana de drag se aude putin nu inteleg de ce.
Asta se intampla fix din cauza ca discurile de carbon le-ai lasat uscate. E normal sa nu fie silentioasa atunci cand ai frana stransa, intrucat nu ai niciun fel de ungere intre discurile de carbon si main gear.
Solutia ar fi sa iei putina vaselina (nu in exces) intre degete si sa ungi discurile de jur-împrejur, pe care in prealabil le cureti usor cu un prosop de hartie.
Facand asta, mulineta va fi silentioasa chiar si cu fransa stransa, iar ca dezavantaj este faptul ca iti va scadea forta maxima de franare (max drag), dar avand in vedere ca este o mulineta bfs, nu cred ca e un inconvenient.
Multumesc mult o sa incerc asta, nu ma deranjeaza max drag-ul clenii pe la noi au maxim 1kg in cea mai fericita zi din an deci.. chiar nu imi dadea prin cap asta nici in 1000 de ani :D
 

grey-wolf

Biban
....... Intreba colegul grey-wolf de galet cum a fost posibil ca firul sa manance din metal. Ei bine din cauza de pesti mari ad......
Cu scuzele de rigoare te rog sa mai citesti o data ce am scris acolo . Intrebarea mea era cu totul alta !
,, Ce ne spune asta despre utilizator ? " Atat am intrebat . Cum se intampla astfel de lucruri stiu . Din nepasare ,din lipsa de grija fata de echipament ...etc ....pt ca nu vreau sa dezvolt .
Sa le folosesti sanatos si sa iti aduca bucurii .
 
  • Like
Reactions: Mal

Mal

Stiuca
Cu scuzele de rigoare te rog sa mai citesti o data ce am scris acolo . Intrebarea mea era cu totul alta !
,, Ce ne spune asta despre utilizator ? " Atat am intrebat . Cum se intampla astfel de lucruri stiu . Din nepasare ,din lipsa de grija fata de echipament ...etc ....pt ca nu vreau sa dezvolt .
Sa le folosesti sanatos si sa iti aduca bucurii .
Cunoscandu-l pe utilizator iti spun ca avea grija de sculele astea ca de copiii lui. Si desi avea un statut foarte diferit, facut pe munca la Elias nu cladit pe comunism, nu-si permitea sa le schimbe, adica astea erau. In comunism informatia si sculele, cam greut spre deloc. Cand o sa merg la munte o sa fac poze cu o fibra mixta japoneza de-a lui care se poate pescui (varga )la pasnici si acum, fara probleme. Evident are sarit lacul in mii de locuri dar daca nu era ingrijita nu supravietuia pana acum. Discutam de scule de zeci de ani, folosite grav, dar nu le bibileau ca pe sfintele moaste, acu daca nu dau cu vaselina o mulineta de 1000 euro, nici nu ies pe apa, de rusine. Nu trage baboiul, daca mulineta rontaie si are cateva grame in plus.
Acum nu pot spera decat ca sculele folosite de noi sa reziste macar juma din perioada astora.
Multumesc pentru ganduri, o sa le folosesc, gandindu-ma la ei si la ce copilarie faina am avut alaturi de acesti oameni. Si ce am pierdut in toti acesti ani.
Respectele mele
 

Mal

Stiuca
PARTEA A II-A
Evident covidului ii datorez rascolirea soproanelor.Si in ultimele doua saptamani vremea infecta. Intr-o punga am gasit una bucata Rulex Inox. Si intr-un fel de sura, inecata in vaselina Delta Dunarii originala. Ale tatalui. Firele pe ele aceleasi monouri din anii 60-70.Rulexul am vrut sa-l arunc pentru ca arata distrus, pick upul nu se dadea peste cap, ruginit jumate, vopseaua sarita pe aproape jumate din rotor. Domnul Damian in schimb era de alta parere, a zis daca tot trimit Delta sa trimit si mortul de serviciu.Asa ca l-am curatat cat am putut, am gasit doi solzi uriasi dupa ce am scos tamburul, am gasit si o banda izoler rosie pe tambur dupa scoaterea firului.

Ce a facut Domnul Damian e iara subiect de SF. Disectia lor o puteti vedea pe forumul unde maestrul activeaza la rubrica reparatii echipamente...Ambele mulinete primele modele istoric vorbind, cu angrenaje BRONZ-OTEL, adevarate Morethane ale acelor vremuri. Interesant este ca nipona Diamond si frantuza Bretton, nu au angrenaje ca ale noastre, din bronz-otel...Apoi si ai nostri au invatat comunist vorbind economia de piata.Succesoarele lor au capatat culori stridente si angrenaje din ce in ce mai proaste.Adica bronzul otel a fost inlocuit cu zamac, plastic etc, in timp ce hoasca(adica recte culoarea/ambalajul/exteriorul) din ce in ce mai stridente sau tipatoare. Dar produse mai proaste clar. Succesoarele lor le puteti vedea in Operatiunea Monstrul, apar pe mai multe lansete Delta Dunarii dar nu aceasta de aici, ci versiuni mai noi si mai proaste. Se poate vedea si auzi cum tacane Toma Caragiu la mulineta si cum tacane originarul, in scurtul video pe care l-am facut.
Video-ul l-am facut ca un omagiu adus Domnului Damian. Si daca tot vorbim de ciudatenii, mulineta Rulex Inox, cea mai distrusa dintre toate, se invarte demential.

In paralel cu munca Domnului Damian, prietenul Wurger ma cadoriseste cu 3 modele facute de mana lui, ce arata intr-un mare fel si care la fel ca munca lui Boje si a Domnului Damian, ma teleporteaza in trecut. Toate bob de orez pictat de un chinez:
BF-109 Gustavul Capitanului Alexandru Serbanescu Grup 9 Aviatie Vanatoare, 1944, Tecuci 1 GALBEN.
IAR-80 224, 1944, ambele aparate au luptat si cazut aparand Ploiestiul, asul Serbanescu doborat de Mustanguri in Muntii Buzaului.
Mig-15 UTI -parca-l vad pe Doru Davidovici salutandu-ma...

Aceasta postare nu este despre mulinete ci despre acesti oameni, care fac posibile aceste lucruri.Din fericire sunt aici, cu noi, printre noi.
Daca ma intrebati cum ma simt, ei bine, va spun, ca intr-o masina a timpului, fara de care n-ar fi fost posibil sa vad acestea.Iar masina timpului nu e din fiarele unui Delorean ci din 3 suflete compusa.


MULTUMESC
 
Ultima editare:
Sus