Test Tohatsu 5CP/2T vs Johnson 8CP/2T

yo3fhm

Biban
Sambata am pus punct proiectului de achizitie a barcii gonflabile (vroiam sa iau un Kolibri KM-330D, o barca excelenta!).
In urma unui test desfasurat cu gonflabila unui amic (un mic RIB de 3.3m), am realizat ca va trebui sa rabd pana in momentul in care imi voi putea permite achizitia unei barci bine proiectata/optimizata si usoara, a unui motor puternic si silentios, a sistemului de transport si lansare la apa / recuperare, precum si a unui loc de pastrare.

Decizia am luat-o in urma probelor pe care le-am facut sambata 14.07.2018 pe lacul Buftea, cu motorul TOHATSU de 5CP in 2T.
Amicul Geo care a venit cu RIB-ul sau de 3.3m pe care am testat motorul, avea si el motorul lui - un Johnson de 8CP in 2T, dar cu 2 pistoane.
Diferenta a fost extrem de vizibila si total in defavoarea motorului pe care era sa-l achizitionez. In timp ce al meu facea un zgomot ca de Trabant, celalalt de 8CP suna muuuult mai silentios (cam jumatate din nivelul de zgomot al celui cu care venisem eu). Iar la ralanti, Johnson-ul era extrem de silentios, ba chiar puteai inainta cu el la viteza f mica, fara sa faca mare galagie. De asemenea, diferenta de viteza a fost extrem de evidenta, cam la jumatate. Cu 2 persoane in barca, cu motorul meu am atins 11Km/h cu acceleratia la maximum, in timp ce cu Johnson-ul am atins 24Km/h, viteza constanta de croaziera (turat si el la maximum).
Screenshot din aplicatia de masurat viteza cu ajutorul GPS-ului:



Iata mai jos si doua videoclipuri care demonstreaza cele pe care le-am afirmat mai sus :

TEST TOHATSU M5B PE LACUL BUFTEA


TEST JOHNSON 8CP/2T cu 2 PISTOANE


Sambata am mai inteles cateva lucruri clare pentru viitor.
Geo a venit cu barca pusa pe o remorca usor modificata astfel incat sa poata sta chila intr-un decupaj in forma de V. Barca, cu motorul deja montat !
Pe bratul remorcii, avea un troliu, folosit la lansarea la apa si recuperarea barcii. A tras remorca pana la o rampa de lemn folosita pe post de debarcader, a lasat barca la apa folosind troliul (cu manivela), apoi a dus remorca la loc in parcare. Operatiunea a durat fix 5 min. Dupa terminarea testelor, am ridicat barca pe remorca, folosind acelasi troliu. A durat 10 minute, dar n-a fost vreun efort deosebit.
In schimb, cand am vrut sa trag eu de barca, am simtit ce inseamna 70Kg ale barcii + cele 25Kg ale motorului !
Iata sistemul lui Geo:



Si astfel, am realizat clar ca fara astfel de elemente de confort al transportului si lansarii/recuperarii barcii, eu nu voi avea o experienta prea vesela si nicidecum confortabila. Avand in vedere ca toti cunoscutii barcagii (pescari sau nu) mi-au spus ca la 500 EUR (sau chiar 2000 RON) motorul e prea scump, am decis sa-l returnez si sa-mi iau banii inapoi. Era clar ca daca voi incheia targul, mai tarziu voi fi vandut motorul in pierdere (probabil cel putin cu 100 EUR in minus). Asa, am pierdut doar 100 lei (testul la mecanic si uleiul schimbat in cizma). Consider ca am inchiriat motorul 24 ore


De asemenea, am mai realizat ca nu caut un motor doar pentru a ma deplasa la pescuit, ci unul cu care sa pot si fugi pe apa un pic.
Asadar, imi trebuie ceva de putere mai mare, iar asta inseamna permis in primul rand. In concluzie, am scos si comanda barcii la "mezat" (am postat-o ca pe o preluare de comanda), intrucat gonflabila fara motor... nu are vreun sens. Poate doar daca sta la scara si sa te urci sa vaslesti max. 200m...

Experienta de sambata m-a facut sa inteleg ca nu as fi reusit la mare sa am un concediu linistit (in conditii de cazare la hotel.), incercand sa caut solutii de compromis pentru a tine barca umflata pe plaja si motorul in portbagaj, amandoua in siguranta. Ar fi fost un calvar si probabil ca as fi renuntat imediat dupa prima zi. Pentru ca efectiv, am rasucit problema pe toate partile... sa stau sa umflu si sa dezumflu barca in fiecare zi, pentru a o putea pastra in masina, nu e un sport prea comod. Apoi, ca sa transport motorul (min. 18Kg!) de la masina la malul marii, unde ar trebui sa-l pun pe barca (lasata deja la apa), iarasi nu e un sport comod. Mai mult decat atat, nu ai voie sa lansezi barca cu motor din mijlocul turistilor aflati in apa. Si atunci, ar fi trebuit sa o imping vreo 50m, dupa care sa ma sui in ea si sa pornesc motorul. Sa zicem ca toate astea le-as fi facut - dar cum as fi asigurat barca si motorul pe perioadele in care ar fi trebuit sa mergem la masa, sau pana a doua zi ?! E greu de presupus ca poti gasi persoane binevoitoare care sa se uite la barca ta, cat lipsesti, chiar si pentru sume de ordinul a 100 lei. M-am gandit sa-l cinstesc pe unul dintre baietii de la inchirieri sezlonguri si umbrele (ne cunoastem de vreo 6 ani), dar cine imi garanteaza ca a doua zi dimineata n-o sa-mi spuna "stiti, mi-au furat azi noapte 2 sezlonguri, dar au luat si barca dvs.!" ?? Hm? Chiar daca ar fi sa leg barca cu un sistem de siguranta de cortul tipului, motorul unde dracu' sa-l tin ?! Nu pot sa-l aduc in hotel, e complicat. Ar trebui sa-l tin fie in portbagaj (ceea ce ar implica sa am grija ca la fiecare oprire, sa deconectez alimentarea cu benzina din rezervor, ca sa poata consuma toata benzina - altfel, se mai scurge cate o picatura si miroase), fie sa-l tin in cortul tipului de care ziceam - dar asta fara garantia ca nu raman fara motor...

Imi este clar ca daca vreau o barca, imi trebuie una solida, stabila si cu care sa glisez cat mai silentios - zgomotul motorului in 2T cu un singur piston m-a scos din sarite atat pe mine, cat si pe pescarii aflati pe malul lacului in zona respectiva, care ne-au injurat pe amandoi. Asadar, voi cauta alternative pentru a obtine permisul cat mai curand, mai ales ca am gasit gazde in jurul Bucurestiului care sa imi poata gazdui viitorul sistem format din barca, motor si peridoc sau remorca.

Intre timp, voi pune banii deoparte si ii voi pastra pentru cateva luni, pana vad ce fac cu permisul. Daca il voi lua, cel mai probabil e ca voi incepe ulterior sa caut un motor de 15-20CP, iar cand il voi avea, ii voi lansa o comanda ferma pentru o barca bine proiectata si optimizata unui amic din Galati - Vali Antonov, despre care sunt sigur ca o parte dintre dvs. a auzit deja. Iata modelul de barca pe care el il construieste (varianta de 5.1m):



Sper ca cele mai sus scrise sa atraga atentia si altor incepatori care au visat ca si mine. Pentru unii, solutia va ramane temporar, barca gonflabila. Mai tarziu, sunt convins ca vor face upgrade. Mie nu mi-a trebuit prea mult .... !
 

yo3fhm

Biban
Ai luat o decizie buna oricun aici ajungeai dupa 2,3,4 ani de folosit gonflabila
Multumesc naughty
In urma cu 3 saptamani nu stiam nimic despre barci, motoare, legislatie, caracteristici tehnice, etc. Acum am reusit sa inteleg ca o luasem pe un drum necorespunzator cu ceea ce speram sa obtin. Dupa cum vezi, m-am miscat rapid. Sper sa nu fie nevoie sa treaca 2 ani pentru a rezolva ceea ce mi-am propus ! Hi.
 
Salut. In cazul in care vrei sa iesi pe mare, permisul trebuie sa fie primul lucru achizitionat. Din cate stiu, la momentul actual, fara permis poti merge cu 3.65kw, doar pe ape interioare.
 

yo3fhm

Biban
Salut. In cazul in care vrei sa iesi pe mare, permisul trebuie sa fie primul lucru achizitionat. Din cate stiu, la momentul actual, fara permis poti merge cu 3.65kw, doar pe ape interioare.
Salut!
Intre timp, am obtinut nu numai C+D, dar in saptamana 20-27.08 am facut si curs de veliere (dambla mai veche), asadar am adaugat si "S"-ul pe permis. Preschimbarea am facut-o direct la ANR Constanta, a durat fix... 4 ore (!) ca sa-mi tipareasca un alt plastic. A fost o experienta cu totul deosebita ca skipper pe velier, fata de joaca cu motorul pe apele linistite ale unui lac.
Un mic demo:

Referitor la ce ai precizat, am stat de vorba cu cei de la Oficiile de Capitanie ale portului Tomis si Mangalia, iar raspunsul a fost extrem de clar: atat timp cat motorul folosit nu depaseste cei 5CP pe care legea ii prevede ca folosibili fara permisul de conducator de ambarcatiuni, poti iesi pe mare fara nici un fel de probleme.
Mai mult decat atat, poti pleca si peste granita, cu conditia expresa de a te prezenta la punctul de politie de frontiera al portului pe care il parasesti (sau prin dreptul caruia treci). In aceasta situatie, trebuie sa ai documente in regula pe barca si pe motor. Motorul trebuie sa aiba documentul de conformitate; daca in documentul respectiv scrie ca are 5CP, esti in regula chiar si daca in realitate are 25CP si este doar limitat (fizic) la 5CP. Important e sa ai documentul de conformitate de la firma care l-a vandut (chiar daca tu esti al n-lea proprietar).

Am mai ridicat o problema: distanta fata de coasta pana la care te poti indeparta, in conditiile in care nu ai un permis clasa C, B sau A.
Raspunsul a fost interesant: NU EXISTA RESTRICTII LEGALE in situatia in care nu detii permis si folosesti un motor de max. 5CP.
*Recomandarea* e sa nu te indepartezi peste 6 mile, dar daca o faci, o faci oricum pe propria ta raspundere si nu te va impiedica nimeni.

Ca sa intaresc cele de mai sus, pot sa iti spun ca am iesit pe 26.08 cu o barca Romcraft 510, la 4 mile de tarm, alaturi de alti 2 pescari, in larg la Mangalia. Motorul folosit a fost de 5CP pe mare linistita si vant foarte slab (max. 5 noduri). Am pescuit stravrid si hanus. Salupa Politiei de Frontiera a trecut pe langa noi, ne-am salutat reciproc si nu ne-a intrebat absolut nimic.

Am pescuit si de pe velier, dar acolo am folosit lansete scurte, de 2.4m, iar taparinele nici nu mai trebuiau mulinate, le lasam 15m de fir si le trageam la bord cam din 5 in 5 minute, de pe platforma de baie thumbsuuuup
 
Sus